Flawonoidy gdzie najwięcej ich znajdziesz? Jakie jest ich działanie?

produkty bogate w flawonoidy

Flawonoidy to bioaktywne związki, które posiadają wiele cennych właściwości. Można je znaleźć w warzywach, owocach i ziołach. To dzięki nim rośliny mają określone barwy i są odporne na działanie promieni UV, ataki szkodników, grzybów czy pleśni. Flawonoidy występują w liściach, kwiatach, owocach i nasionach roślin, a ich spożywanie korzystnie wpływa na ogólne funkcjonowanie ludzkiego organizmu. A gdzie można ich najwięcej znaleźć i jakie jest ich działanie?

Flawonoidy – gdzie jest ich najwięcej?

Flawonoidy to ważny składnik zdrowej i zbilansowanej diety. Te dobroczynne związki można dostarczyć organizmowi, spożywając wybrane rośliny. A co ma najwięcej flawonoidów? Najwyższe stężenie związków flawonowych znajduje się w:

  • cebuli
  • papryce
  • brokule
  • cytrusach
  • jabłkach
  • jagodach
  • czarnych porzeczkach
  • winogronach

Mniejsze ilości występują w zbożach, nasionach strączkowych i przyprawach. Szukając produktów bogatych we flawonoidy, warto też pić zieloną herbatę, kawę, kakao i czerwone wino.

Flawonoidy w codziennej diecie – co warto jeść?

Dieta uboga we flawonoidy może się przyczynić do osłabienia organizmu i zwiększonej podatności na występowanie różnego rodzaju chorób. Dlatego warto włączyć je do codziennego jadłospisu w większej ilości. Flawonoidy – gdzie najwięcej można ich znaleźć? Duże stężenie tych związków zawierają grejpfruty, limonki i cytryny, z których warto przyrządzić orzeźwiający sok lub lemoniadę. Cennym źródłem flawonoidów jest także:

  • rukola
  • rzodkiewka
  • szczaw
  • koncentrat soku z czarnego bzu
  • świeża pietruszka

Spożywając te produkty, można dostarczyć organizmowi nie tylko związki flawonowe, ale również wiele ważnych witamin i minerałów.

Jakie produkty zawierają dużo flawonoidów?

Spore ilości flawonoidów znajdują się w suszonym oregano i suszonej pietruszce. Te dwie popularne przyprawy warto dodać do sałatki lub aromatycznej zapiekanki. Bardzo duże stężenie tych związków występuje również w świeżych kaparach, aroniach i czerwonej kapuście. Są to dodatki, które z powodzeniem można włączyć do codziennej diety, ponieważ doskonale się komponują z wieloma pysznymi daniami.

Flawonoidy – jakie jest ich działanie?

Flawonoidy częściowo przechodzą z przewodu pokarmowego do krwi w niezmienionej postaci, a częściowo są metabolizowane w wątrobie i jelicie cienkim. Związki te wolniej wchłaniają się w organizmach kobiet oraz u osób, które spożyły je razem z mlekiem. A jakie właściwości mają flawonoidy? Związki flawonowe prawidłowo przyswojone przez organizm wykazują działanie:

  • antyoksydacyjne
  • antyalergiczne
  • przeciwzapalne
  • przeciwzakrzepowe
  • przeciwnowotworowe
  • przeciwcukrzycowe
Koniecznie przeczytaj:  Jaka jest dieta przed kolonoskopią?

Jest to składnik diety, który warto spożywać profilaktycznie, żeby zapobiegać wielu niebezpiecznym chorobom cywilizacyjnym i skutecznie walczyć ze stanami zapalnymi występującymi w organizmie.

Na czym polega antyoksydacyjne działanie flawonoidów?

Flawonoidy znane są ze swoich antyoksydacyjnych właściwości. Ich złożone mechanizmy działania polegają między innymi na:

  • wychwytywaniu wolnych rodników i przerywaniu reakcji wolnorodnikowych
  • ograniczeniu wytwarzania aktywnych form tlenu
  • ochronie cennych antyoksydantów przed utlenianiem
  • chelatowaniu metali
  • wpływaniu na stabilność błon komórkowych

W efekcie flawonoidy doskonale chronią organizm przed stresem oksydacyjnym i innymi niebezpiecznymi procesami, które występują w przebiegu wielu chorób przewlekłych. Dlatego te związki warto włączyć do codziennej diety, by wzmocnić organizm i zwiększyć skuteczność leczenia.

Wpływ flawonoidów na układ nerwowy

Związki flawonowe mają bardzo korzystny wpływ na układ nerwowy, w związku z czym powinny być spożywane w większej ilości przez osoby cierpiące na demencję i Alzheimera. Ich działanie polega na wychwytywaniu reaktywnych form tlenu i azotu, które przyczyniają się do procesów neurodegeneracyjnych, a także na ich trwałym neutralizowaniu. W efekcie regularne spożywanie produktów bogatych we flawonoidy może poprawić funkcje poznawcze, a nawet zapobiec chorobie Parkinsona. Natomiast zbyt mała zawartość związków flawonowych w codziennej diecie prowadzi do szybszego wystąpienia problemów z pamięcią, uwagą i koncentracją.

Flawonoidy to związki, które zostały bardzo dobrze przebadane na przestrzeni ostatnich lat, dzięki czemu ich cenne właściwości są doskonale udokumentowane. Regularne spożywanie owoców, warzyw i przypraw bogatych w związki flawonowe to świetny sposób na poprawienie ogólnej kondycji organizmu. Mając tę wiedzę, warto na stałe włączyć je do swojej diety, by przez wiele lat cieszyć się doskonałym zdrowiem.