Jaka dieta będzie najlepszym rozwiązaniem na obniżenie cholesterolu i trójglicerydów?

dieta na obniżenie cholesterolu

Warto wiedzieć, że dieta, której celem jest obniżenie cholesterolu będzie opierała się na dwóch kluczowych zasadach. Należy unikać produktów przyczyniających się do podwyższenia poziomu złego cholesterolu. Konieczne jest również wprowadzenie do codziennego jadłospisu artykułów, które mogą doprowadzić do obniżenia jego stężenia we krwi. Z czego dokładnie powinna składać się dieta antycholesterolowa?

Od czego trzeba zacząć przed przejściem na dietę obniżającą cholesterol?

Różnica między dobrym a złym cholesterolem

Rekomendowane jest w pierwszej kolejności uświadomienie sobie, że nie każdy cholesterol znajdujący się w surowicy krwi jest zły. Cholesterol w najprostszym możliwym ujęciu jest związkiem chemicznym, który nie tylko jest potrzebny do funkcjonowania organizmu, ale również odgrywającym istotną rolę przy syntezie.: witamin D, hormonów płciowych, glikozydów nasercowych, hormonów regulujących przemiany węglowodanów, białek i tłuszczów oraz kwasów żółciowych. Cholesterol będzie pełnił swoją funkcję w prawidłowy sposób tylko wtedy, gdy zachowana zostanie równowaga między frakcją HDL i LDL. Godny uwagi jest fakt, że im poziom cholesterolu LDL (złego) będzie niższy, a poziom cholesterolu HDL (dobrego) będzie wyższy, tym występuje mniejsze ryzyko chorób układu krążenia. Istotną rolę będzie odgrywało systematyczne dbanie o odpowiedni poziom cholesterolu w surowicy krwi.

Przyczyny podwyższonego cholesterolu

Warto wiedzieć, że przyczyn podwyższonego cholesterolu można oczywiście szukać w predyspozycjach genetycznych. Należy jednak mieć świadomość, że w zdecydowanej większości przypadków ludzie sami są odpowiedzialni za złe wyniki badań. Jest to spowodowane niezdrową dietą, w której znajduje się mnóstwo przetworzonych produktów, które są niezwykle ubogie w błonnik, a także bogate w węglowodany proste, cukier czy niezdrowe tłuszcze. Przyczynami są również otyłość, brak ruchu, stres czy nałogowe palenie papierosów. Wszystkie wymienione czynniki wpływają na podwyższony testosteron, który może doprowadzić do zawału, udaru czy choroby wieńcowej.

Jak powinna wyglądać dieta na obniżenie cholesterolu?

Rekomendowane jest w pierwszej kolejności wyeliminowanie niezdrowych produktów. Godny uwagi jest fakt, że dieta antycholesterolowa będzie wiązała się ze zmianą kilku bardzo niezdrowych nawyków żywieniowych.

Czego dokładnie nie może zawierać dieta antycholesterolowa?

W przypadku wysokiego cholesterolu trzeba zredukować do absolutnego minimum ilość zwierzęcego tłuszczu i słodycze. Zalecane jest zastąpienie smażenia pieczeniem, a także gotowaniem różnych potraw na parze lub w wodzie. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie także zamienienie czerwonego mięsa na białe. Warto również smarować kanapki twarożkiem, a nie masłem. Warto unikać tłustych przetworów mlecznych. Należy zrezygnować z produktów cukierniczych zawierających w składzie olej palmowy oraz z sosów na bazie majonezu i majonezu. Osoby spożywające białe pieczywo, powinny zacząć kupować pełnoziarniste. Z kolei jogurtem naturalnym można zastąpić śmietanę. Ponadto ser biały będzie lepszą opcją od sera żółtego.

W jaki sposób powinno się jeść, by doprowadzić do obniżenia cholesterolu?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że dieta antycholesterolowa może być nie tylko niezwykle urozmaicona i smaczna, ale również bardzo prosta do ułożenia. Dostępnych jest mnóstwo produktów, które nie tylko zredukują stężenie złej frakcji LDL, ale również zadbają o podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu HDL.

Co powinno znajdować się w diecie obniżającej poziom złego cholesterolu?

Rekomendowane jest wprowadzenie na stałe do jadłospisu ryb morskich. Warto spożywać je 2-3 razy w tygodniu. Należy również spożywać chude mięso. Jest ono doskonałym źródłem białka. Można zdecydować się na kurczaka, indyka, królika czy cielęcinę. Warto spożywać także chude wędliny drobiowe. Nie można oczywiście zapomnieć o owocach i warzywach, które są niezwykle bogate w witaminę C, E, B. Najlepszym rozwiązaniem będzie spożywanie wspomnianych owoców i warzyw pięć razy dziennie. Istotnym elementem diety jest czosnek. Dzięki allicynie przyczynia się do redukcji poziomu złego cholesterolu.

Zalecane jest również wprowadzenie do diety produktów bogatych we flawonoidy. Należy wśród nich wymienić cebulę, jabłka, zieloną herbatę czy owoce jagodowe. Pomocne będą także zdrowe roślinne tłuszcze znajdujące się w orzechach, awokado czy migdałach. Warto korzystać z oliwy z oliwek i oleju rzepakowego. W diecie powinny znajdować się jaja z wolnego wybiegu (maksymalnie 2 dziennie, tylko ugotowane na miękko).

Jadłospis na dietę antycholesterolową

Skomponowanie omawianej diety cholesterolowej jest zdecydowanie prostsze niż mogłoby się wydawać.

Śniadanie

Świetnym rozwiązaniem na śniadanie może być owsianka na chudym mleku lub jogurcie. Można z powodzeniem dodać do niej trochę cynamonu, łyżeczkę zmielonego siemienia lnianego oraz pół startego jabłka

Drugie śniadanie

Warto na drugie śniadanie spożyć jogurt naturalny z dodatkiem mrożonych lub świeżych jagód oraz malin. Dobrą opcję będzie także dodanie kilku orzechów włoskich.

Obiad

Na obiad można spożyć dowolną wybraną przez siebie rybę morską gotowaną na parze lub pieczoną w folii. Doskonałymi przykładami mogą być tuńczyk, dorsz czy łosoś. Dodatkiem mogą być: dziki ryż, surówka z marchewki, kiszonej kapusty.

Podwieczorek

Na podwieczorek bardzo dobrze egzamin zda grejpfrut z kilkom migdałami.

Kolacja

Na kolację można zjeść kanapki z pieczywa razowego z pieczoną piersią z indyka. Warto zadbać także o warzywa w postaci połowy papryki, kilku pomidorów koktajlowych i ogórka kiszonego.